Karya Amal oleh hamba_tarbiyah

Resolusi Darul Nadwah Resolusi Sepanjang Zaman

Jan 3, 2010 , Posted by hamba_tarbiyah at 12:44 AM



1. Hasil resolusi daripada mesyuarat Darul Nadwah merupakan resolusi yang kekal sepanjang zaman, tidak berubah sedikit pun. Ia menjadi resolusi musuh Islam turun temurun.

2. Kita jangan lupa bagaimana sirah telah merakamkan hasil daripada resolusi ini, resolusi cetusan daripada mesyuarat yang telah dibuat di Darul Nadwah yang telah dipengerusikan oleh Abu Jahl.

3. Kita juga jangan lupa bahawa, dalam mesyuarat itu syaitan yang menyerupai manusia turut sama mengambil bahagian untuk merancang bagi menghancurkan Islam.

4. Mesyuarat yang dihadiri oleh setiap ketua kabilah Makkah ini, telah mencadang pelbagai idea bagi menyekat dakwah baginda.

5. Pelbagai idea dan helah diutarakan oleh wakil-wakil kabilah, namun akhirnya cadangan yang mana tiada rasa belas kasihan, iaitu membunuh Rasulullah S.A.W. telah menjadi resolusi akhir hasil daripada mesyuarat tersebut.

6. Cadangan ini telah dilontarkan oleh Abu Jahl sendiri dengan mendapat sokongan kuat daipada syaitan laknatullah.

7. Dalam sirah telah menceritakan kepada kita bagaimana bapa saudara bagida Rasulullah, Abi Talib keluar daripada mesyuarat tersebut kerana tidak sampai hati untuk bersama mereka bagi membuat perancangan untuk membunuh Rasulullah.

8. Lalu beliau terus menuju menemui Rasulullah dan disampaikan berita tentang rancangan untuk membunuh baginda.

9. Belum sempat Abi Talib menerangkan keputusan mesyuarat itu, Rasulullah terus membacakan ayat Al-quran yang baru sahaja turun kepada baginda:

وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

"Dan (ingatlah), ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan daya upaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya." (Al-Afal:30)

10. Kita tidak lupa, jalan terakhir bagi menyekat kemaraan Islam telah pun diputuskan telah lama dahulu.

11. Pembunuhan kepada amilin dakwah ini merupakan cara yang paling terdesak bagi musuh untuk melenyapkan Islam di atas muka bumi ini.

12. Di sepanjang jalan dakwah, kita tidak boleh lari dan terlepas daripada resolusi yang telah pun dibuat 1ebih 1400 tahun dahulu, berakhir dengan pembunuhan.

13. Lihat saja, pembunuhan yang terjadi kepada As-Syahid Hasan Al-Banna, lihat saja As-Syahid Syed Qutb, As-Syahid Ust. Ibrahim Libya dan ramai lagi, menjadi mangsa pembunuhan musuh-musuh yang tidak pernah senang dengan kebangkitan Islam.

14. Persiapan kepada kader dakwah seharusnya diisi dengan persediakan ke arah meletakkan diri untuk berkorban dan dibunuh suatu masa nanti.

15. Biar dibunuh oleh mereka, biar dihina oleh masyarakat, asalkan kita dimuliakan oleh Allah dan pembunuhan terhadap jasad kita menjadi saksi usaha dan komitmen kita kepada perjuangan meninggikan syari'at-Nya.

Wallahua'lam.

Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment