Karya Amal oleh hamba_tarbiyah

Salah Faham Konsep Sebenar Takdir Allah

Nov 24, 2009 , Posted by hamba_tarbiyah at 9:11 AM

1. Sepertimana krisis-krisis kefahaman yang lain, krisis ini juga sering berlaku dalam masyarakat khususnya bagi mereka yang tidak cuba untuk mendalami ilmu berkaitan dengan konsep Qada' dan Qadar.


2. Beriman kepada qada' dan qadar adalah wajib sebagaimana beriman kepada Allah, kerana ia adalah tunjang kepada rukun Iman.


3. Maka menjadi wajib untuk setiap daripada hamba-hamba yang mengaku beriman kepada Allah untuk memahami konsep ini.


4. Jika tidak difahami dengan baik, maka ia dikhuatiri boleh menjejaskan prinsip aqidah yang telah dipegang selama ini terutamanya apabila ia cuba difahami dan dibuat tafsiran dengan logik akal semata-mata.


"Allah takdirkan nasib seseorang itu sejak ia dilahirkan, tetapi mengapa perlu kita berusaha untuk mengubahnya?" 
"Mengapa ada percanggahan takdir Allah itu dengan ayat al-quran yang menyatakan kita perlu mengubah nasib kita, bukankah Allah yang menentukannya sebelum kita dilahirkan?
"Allah sudah menentukan jodoh, maut dan rezeki untuk setiap daripada kita, jadi tidak perlulah kita berusaha untuk mencarinya, hanya tunggu sahaja."
"Allah sudah takdirkan sesuatu perkara kepada setiap individu, tetapi mengapa Allah tidak suka kepada penceraian, walhal Allah yang menetapkannya."
"Aku berjaya kerana aku sudah berusaha bersungguh-sungguh."
"Mengapa perlu mengambil ubat-ubatan dan berusaha mengubati penyakit jika kita sudah tahu itu adalah ketentuan Allah."
"Mengapa perlu berdoa untuk mengelakkan dari ditimpa bala dan bencana, bukankah Allah sudah menetapkannya kepada siapa, di mana dan ketika mana ditimpakannya?


5. Ini adalah antara sebahagian persoalan dan tanggapan salah faham tentang konsep takdir (qada' dan qadar) yang sering timbul dalam masyarakat awam yang boleh menjejaskan akidah khususnya bagi mereka yang tidak memahaminya dengan jelas konsep takdir ini.


6. Sebelum dijelaskan secara terperinci tentang krisis ini, perlu difahami bahawa di sana telah berlaku perbahasan di kalangan para Ulama'  berkaitan perkara ini dan mereka telah membahagikan Qada' dan Qadar kepada 2 peringkat atau bahagian:
  1. Mu 'allaq : qada' dan qadar yang masih tergantung dan tertakluk kepada perkara-perkara tertentu serta belum diizinkan oleh Allah untuk berlaku. [contoh: (1)pahala puasa, ia bergantung kepada amalan hamba-Nya di sisi Allah. (2)Jodoh,maut dan rezeki yang belum datang waktunya,ia masih mu a'llaq dan tertakluk kepada ikhtiar iaitu doa dan usaha hamba. dan lain-lain]
  2. Mubram : qada' dan qadar yang sudah ditetapkan oleh Allah dan sampai masanya dilaksanakan seperti jodoh, maut dan rezeki. Tiada siapa yang mampu menghalangnya.


7. Jika anda fahami konsep ini, maka insyaAllah tidak akan timbul lagi keraguan antara dalil-dalil yang ada di dalam Al-Quran dengan kefahaman kita bahawa Allah telah menentukan takdir kepada setiap insan yang lahir ke dunia ini.


8. Kita juga perlu yakin dan percaya bahawa doa boleh menolak qadar jika diperkenankan oleh Allah dan jika Allah memakbulkan doa dan usaha kita.


9. Inilah yang telah dipegang oleh aqidah Ahlul Sunnah Waljamaah sama ada daripada Al-Imam Abu Hasan Al-Asy'ari atau Al-Imam Abu Mansur Al-Maturidi.



 Perlu berdoa dengan penuh khusyuk dan tawadho'.


10. Ia terbukti jelas dalam sirah-sirah yang menceritakan tentang takdir yang berubah atas sebab Allah memperkenankan doa dan ikhtiar mereka. Semuanya kerana rahmat dan kasih sayang Allah.


9. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa. (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tirmizi).


Wallahua'lam.

Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment