Karya Amal oleh hamba_tarbiyah

Kenali Ibadah Qurban

Nov 27, 2009 , Posted by hamba_tarbiyah at 2:49 PM






وَٱلْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِّن شَعَائِرِ ٱللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَٱذْكُرُواْ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَيْهَا صَوَآفَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ ٱلْقَانِعَ وَٱلْمُعْتَرَّ كَذٰلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ


"Dan kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika berdiri di atas tiga kakinya; maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur.” (Surah Al-Hajj: 36)


Definisi Korban:
Haiwan yang disembelih kerana ibadah pada Hari Raya Adha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyriq iaitu pada 11, 12 dan 13 Dzulhijjah dengan tujuan untuk mendampingkan diri kepada Allah Ta’ala. (Syeikh Daud al-Fathoni, Furu’ al-Masail, Juz 1: 259)(Juga boleh rujuk kitab Sabilul Muhtadin)


Hukum Ibadah Korban:
1. Hukum asal: Sunat mu’akkadah (sunat yang sangat dituntut).
2. Jumhur ulama: Sunat bagi orang yang mampu, makruh bagi orang yang mampu tetapi jika dia tidak melakukan korban.
3. Jika ditinggalkannya tanpa sebarang keuzuran: Tidak berdosa dan tidak wajib diqadha.
4. Menjadi wajib: Apabila dinazarkan.


2 Jenis Korban:
1. Korban sunat (muakkad – sangat dituntut)
2. Korban wajib (nazar atau wasiat)


Waktu penyembelihan korban:
1. Bermula: sesudah matahari terbit pada 10 Zulhijjah (Hari Raya Haji) dan sesudah kadar selesai sholat dua rakaat sholat hari raya dan dua khutbah pendek/ringan.
2. Afdhal: Ketika matahari naik segalah.
3. Berakhir: Terbenam matahari 13 Zulhijjah.
4. Ringkasnya: hari-hari Tasyriq, 10 Zulhijjah – 13 Zulhijjah (Bulan Islam).





Jenis-jenis Binatang:
1. Binatang ternakan (an‘am)- unta atau yang sejenisnya, lembu atau yang sejenisnya seperti kerbau dan kambing atau yang sejenisnya seperti biri-biri dan kibasy. (Rujuk: Surah al-Hajj, Ayat 34)


Pembahagian Daging Korban:
1. Seekor unta, lembu atau kerbau: Dikongsi oleh 7 bahagian (orang).
2. Seekor kambing, biri-biri atau kibasy: Satu bahagian (orang) sahaja.


Agihan Daging Korban:
1. Korban Wajib: Wajib disedekahkan semua daging sembelihan itu termasuk kulit, kepala dan tanduknya. Korban wajib wasiat: Tidak boleh dimakan dagingnya oleh orang yang membuat korban untuknya dan tidak boleh dihadiahkan kepada orang kaya kecuali dengan izinnya.
2. Korban Sunat: Harus bagi orang yang berkorban itu membahagikan daging korbannya kepada tiga bahagian; satu pertiga (1/3) untuk dimakan, satu pertiga (1/3) untuk disedekahkan kepada fakir dan miskin dan satu pertiga (1/3) lagi untuk dihadiahkan kepada orang kaya.
3. Haram: Daging korban diberikan kepada orang kafir walaupun sekadar hadiah.


Masalah Memindahkan Daging:
1. Korban Wajib: Kesemua daging wajib disedekahkan kepada fakir miskin dalam keadaan mentah, maka haram hukumnya memindahkan daging korban berkenaan daripada tempat sembelihan/ke negeri lain. (Pendapat Jumhur ulama Syafi‘eyah)
2. Korban Sunat: Sebahagian yang menjadi hak orang yang berkorban harus dipindahkan ke negeri lain. Sebahagian hak untuk fakir miskin itu wajib disedekahkan di tempat berkorban itu juga dan haram dipindahkan ke negeri lain. (I‘anah At-Thalibin: 2:380)


Wallahua'lam..

Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment